Saturday, September 25, 2010

Sampul Duit Raya

Mengkasi duit raya adalah lumrah bagi gua sejak tahun-tahun kebelakangan ini. Gua dapat rasakan, kalau tak bagi budak-budak kecil duit raya seolah-olah seperti hidup didunia tiada tujuan. Itu tidak bagus sebab boleh mendatangkan sindrom kemurungan di hati kecil diri sendiri.

Tahun ni tak terkecuali. Tapi gua dapati, tugasan untuk memberi duit raya semakin mencabar sejak akhir-akhir ini. Pelbagai pancaroba perlu dilalui untuk mencapai tujuan memberi duit raya kepada budak kecil.

Ianya bermula sebelum raya. Gua berpegang kepada prinsip, kalau nak kasi duit raya, mesti dilakukan dengan bergaya. Duit yang ingin dikasi haruslah baru, kukuh, ampuh dan kuat berbau duit. Mengkasi duit yang dah lembik tidak bermaya serta penuh dengan kesan daki adalah perbuatan kurang wajar. Disebabkan prinsip yang enteng itu, maka gua perlu menukarkan sejumlah wang hasil titik peluh gua yang halal di bank kepada duit baru.

Di situlah muncul masalah pertama. Untuk menukar duit ini, gua perlulah menguatkan mujahadah diri beratur selama sejam di bank-bank terkemuka negara. Gua pernah masa muda-muda dulu cuba menukar duit di bank pertanian, tetapi di situ tiada perkhidmatan menukar duit. Kerani ketika itu siap sound gua "awak ingat ini bank ke nak tukar-tukar duit ni?" Gua konfius. (cerita tipu)

Walaubagaimanapun, segala jerih-pekih usaha beratur itu memang berbaloi. Duit baru beberapa gumpal tersebut memang sangat bahagia dipegang dan dihidu. Hidu bau makanan secara semberono semasa puasa kan makruh. Jadi, gua mengambil jalan alternatif yang indie dengan menghidu bau duit secara berlebihan semasa lapar. Percayalah, ianya berkesan mengurangkan lapar.

Bila nak kasi duit, perlulah ada sampulnya. Prinsip kedua gua adalah, duit raya yang dikasi haruslah mempunyai elemen private and confidential. Duit yang dikasi kepada budak kecil A tidak boleh diketahui oleh rakan sebelahnya, si B. Masalahnya adalah, bekalan sampul duit raya ini sangat terhad.

Gua terpaksa buat muka miskin di kaunter bank, barulah dapat segugus sampul yang mengandungi 10 helai sampul. Pihak ekonsef dan tesko seolah-olah tahu masalah gua ini. Lalu mereka melancarkan polisi berbelanja RM30 boleh dapat segugus sampul. Kalau mahu banyak, perlu berbelanja banyak. Perbuatan memanipulasikan sampul duit raya ini bagi gua adalah amalan yang keji. Dan gua tidak mahu bersekongkol dengan para kapitalis ini.

Sikap kedekut bank dan pasaraya mengongkong mengagihan sampul duit ini menyebabkan sampul duit raya menjadi barang rare pada gua. Gua hanya dapat beberapa gugus sampul sahaja. Nasib baik gua tidak mempunyai kegemaran menghidu sampul duit raya sebab tidak mahu dituduh tidak siuman.

Walaupun begitu, segala jerih-pekih kesusahan untuk mendapatkan sampul ini tidak dikongsi bersama oleh budak-budak kecil si penerima duit raya. Masalah ini dipandang enteng bagi mereka kadang-kadang menyebabkan gua berkecil hati. Buktinya, gua dapati, banyak sampul duit raya yang telah tiada isinya bersepah-sepah di jalan kampung gua semasa hari raya. Mereka hanya mementingkan isinya sahaja dan melupakan kulit luar. Memang dasar kacang lupakan kulit.

Untuk mengatasi masalah ini, gua membuat pembaharuan masa hari raya baru ini. Biasanya, budak-budak kecil yang tidak diketahui keturunannya akan jalan berkumpulan dan beri salam beramai-ramai dengan tajwid yang tunggang-langgang.

Gua layan macam biasa. Buat air macam biasa. Hidang kuih raya macam biasa. Agak-agak air dalam gelas dah tinggal sedikit, gua pun bertanya soalan mahal:

"Nak duit raya tak?"

"Nakkkkkk" jawab budak-budak kecil serentak. Memang dah tiada segan silu lagi. Masa gua budak-budak kecil dulu, pasti akan tersipu-sipu malu.

"Kalau nak duit raya, lu orang kena kasik gua sampulnya dulu. Tiada sampul, tiada wang"

Tatkala itu, gua dapati masing-masing dah mula menggelupur. Ini rupanya rupa penjenayah yang suka buang sampul duit merata-rata.

Sejak hari itu, gua dapati bersih sikit jalan kampung gua daripada sampul yang bersepah. Dan hidup gua mewah dengan sampul duit raya. Tak sangka tektik gua dapat menyelesaikan dua masalah dalam satu masa. Bak kata pepatah orang inggeris, baling dengan satu batu, yang terbunuh dua ekor burung.

1 comment:

Dan sAya FaNa said...

kalo budak2 yg tidak tau keturunan dtg beraya ke rumah secara beramai2 tuh, takyah bg duit dlm sampul laa..bg gitu je.. senang dan takyah pening2..

cth mcm rais, (time budak2 kampung dtg beraya ke umah). Dah la dia bg tade sampul, pastu bg singgit je plak tu.

HAHAHHAHA..