Tuesday, February 9, 2010

Barang Tercicir 3

Gua jumpa burung ni dalam surau stesen petronas. Time tu gua bersama-sama brader situt dan rais si bibir merah baru pulang dari kenduri kawen member gua, ijan.

"Burungmu digenggamanku"

Masa mula-mula nampak, gua buat-buat tak tau sahaja. Buatnya jelmaan setan yang nak kacau kitorang solat ke, mana gua tau. Lagipun gila apa burung ni boleh masuk dalam surau petronas ni. Beliau kena menembusi dua pintu kaca dan satu pintu kayu berkualiti sederhana baru boleh sampai dalam surau.

Habis solat, gua tengok burung ni muka macam baik sahaja. Tak nampak unsur-unsur boleh mencederakan orang awam. Lalu kami mengambil keputusan sebulat suara untuk menangkap burung itu. Oleh kerana kitorang punya pengetahuan tentang burung agak terhad, menerusi perbincangan kami bersetuju mengganggap burung ini adalah Burung Kelicap Sepah Raja Kesumba atau nama sainsnya Aethopyga siparaja.

Hasrat untuk menikmati burung percik berempah malam tu terpaksa kami batalkan sebab kesian. Tak sangka ada juga sifat-sifat manusia pada member-member gua itu. Oh ya, nama burung ini adalah si tompok.

Apa yang terjadi kepada burung tersebut? Adakah burung itu survive dari kerakusan nafsu manusia yang tiada penamatnya? Apakah kesudahannya?

hehehe...

No comments: