Thursday, February 18, 2010

Ayam - Part 1.0

Bukan main gembira lagi Supian hari itu. Perasannya, dialah organisma yang paling kaya di kalangan geng-geng sekampungnya, di Kampung Parit Punggur, Muar. Mana taknya, dia baru pulang dari Kuala Lumpur dan telah membeli sebijik portable DVD player brand Midea, model FX 121i.

Masa mula-mula bukak kotak portable DVD itu, penuh geng-gengnya berkumpul di sekeliling. Pertama kali dalam hidup mereka dapat tengok menatang yang bernama portable DVD. Menurut rumors, manusia masih dapat menonton DVD walaupun time tengah takde karen. Terlalu hebat betul portable DVD ni bagi mereka.

Supian membuka plastik bergelembung udara kecik-kecik yang membaluti badan portable DVD tersebut. Berebut-rebut geng Supian cuba merampas plastik gelembung udara itu. Masing-masing memicit gelembung udara itu sehingga mengeluarkan letupan kecil. Puas betul rasanya.

Supian menyambung wayar-wayar apa yang patut, dan setelah menyemak manual, supian menyambungkan plug kuasa dan mengecas portable dvd itu selama 2 jam. Geng-geng supian masih setia menunggu, tak sabar-sabar untuk menonton DVD hindustan yang tengah top ketika itu bertajuk 'Cabbuti Buluku'. Supian tidak mahu tergesa-gesa. Prinsip hidupnya, 'tergesa-gesa membawa keburukan' dipegang ketat dalam apa jua keadaan sekalipun.

Sementara menunggu portable DVD siap charge, Supian dan geng-geng beliau menghabiskan masa dengan berborak-borak kosong yang tiada matlamat.

Dua jam berlalu.

Kini Supian dan geng-gengnya sekali lagi berkumpul mengerumuni portable DVD yang baru tersebut. Muka masing masing jelas sekali jakun. Di mulakan dengan Bismillah, Supian membuka penutup DVD player dan memasukkan DVD cerita 'Cabbuti Buluku' dengan berhati-hati. Bateri indicator menunjukkan bateri telah penuh dicas.

"Fuhhh".. Supian meniup tapak tangannya yang sudah mulai berpeluh. Digosok-gosoknya beberapa kali. Setelah gemuruh dalam jiwanya hilang, Supian pun menekan butang 'ON'. Geng-gengnya yang lain dah setat berhenti kelip mata. Rugi kalau ngam-ngam time tengah kelip mata tu, movie tiba-tiba pula muncul.

Beberapa ketika...

Skrin portable DVD player masih lagi memaparkan kegelapan. Tiada apa yang berlaku. Supian kali ini sudah mula berpeluh satu badan. "Apa cer ni?" bentak hatinya. Geng-geng Supian pula dah menunjukkan tanda-tanda kecewa. Ada yang menguap, ada yang merenggangkan badan, 2-3 orang yang lain dah menyalakan rokok tanda protes. Air kopi 434 dalam gelas mulai di capai semula.

Supian menekan-nekan beberapa butang yang ada di portable DVD player itu. Berkali-kali beliau mencuba tapi keadaan masih sama. Sekali sekala, Supian membelek manual atas bawah dan kelihatan macam faham benar.

"Beb, apa pasal ni beb?" sapa geng 1.

"Gua dah tak saba-saba nak tengok ni beb" geng 2 menyambung.

"Betul ke ko punya DVD player ni Yan?" geng 4 pula menyampuk.

Supian tidak menjawab. Masih lagi membelek manual.

"Aku rasa ko ni beli DVD player CAP AYAM lah Yan. Hahahaha" cabul betul mulut geng 3.

"Betullah, CAP AYAM. Memanglah senang rosak" sambung geng entah nombor berapa.

"kahkahkahahahahihihi"

cerita tamat.

bersambung part 1.1

1 comment:

Darth Maul said...

Helo bro, bro minat bola ? jom join blog bola gua ni di http://fantasifutbol.blogspot.com ,ok bye