Tuesday, February 2, 2010

Blog Review 6 : Brader Kiut Sangat...

Nama Blog : apekesni ?™

Konsep : Anak muda remaja yang perasan hype
Bahasa : Melayu. Ada bahasa amerika sikit-sikit
Followers : 460++
Last Update : Dalam minggu ni
Rating : 2.0 / 10.0 bintang

----------------------------------------------------------------------------------

Kalau tak silap gua hari tu hari selasa malam. Gua klik blog demi blog demi mengisi masa lapang yang bertimbun-timbun. Sampailah ke blog 'apekesni'. Ada terdapat hurup 'TM' yang kecil di sebelah perkataan 'apekesni' kononnya menandakan perkataan tersebut telah ditrademarkkan. walaubagaimanapun, gua tidak pula pasti adakah menulis blog ini telah melalui semua prosedur untuk mempaternkan perkataan itu.


Buka sahaja blog, gua nampak di kepala blog, terdapat gambar seorang bangla sebanyak 5 keping. Gambar tersebut menunjukkan aksi-aksi manja dan berpakaian agak moden, diambil menggunakan webcam secara camwhore. Dengan sedikit ilmu pengetahuan mengenai photoshop, gua pasti bangla ini bukan calang-calang punya orang. Kalau masuk Malaysia pun pasti berjaya mendapat pekerjaan sebagai tukang angkat beg di hotel-hotel terkemuka.


Kiut kan saya?

Sangkaan gua meleset. Rupanya pemilik blog ini yang lepas ini gua gelar sebagai 'kutu' sebenarnya adalah orang Malaysia. Buktinya, kutu ni memanggil mak beliau sebagai mama, bukan 'ammak'. Orang Malaysia sekarang memang biasa macam tu. Maklumlah diiklan tv, filem dan drama tipikal melayu, semua watak anak memanggil watak perempuan yang melahirkannya sebagai mama. Itu cerita lain.

Blog ini sama seperti blog-blog lain yang gua review, memaparkan kisah hidup yang terpilih untuk dimuatkan ke dalam jalan cerita. Tapi untuk blog ini, unsur-unsur 'raja lawak musim ketiga' diterapkan supaya nampak ceria. Boleh dikatakan hampir semua entry kutu mempunyai koktel 'kisah hidup + unsur raja lawak'. Mungkin itulah yang cuba di'trademark'kan oleh kutu.

Semasa pertama kali gua terbuka hati membuka blog ini, entry bertajuk 'kucing itu jalan macam catwalk dowhhh' sedang terpampang di dada blog. Terus menyembur air yang sedang gua teguk tanpa baca bismillah. Bukan kerana tajuk tu kelakar, tapi sebab gua rasa dejavu dengan tajuk tersebut. Masa gua darjah 4 dulu, ada seorang budak kelas gua pernah cakap sebijik macam tu apabila ternampak kucing jalan di kantin sekolah. Akibatnya, geng-geng yang lain ketawa serentak "HAR.. HAR.. HAR.." sambil geletek perut sendiri menandakan membuat kenyataan bebal macam itu cuma menghabiskan kalori, dan tak lucu langsung.

Kucing jalan = catwalk. Lepas tu claim geng-geng lu hype, riang dan lucu-lucu belaka. Gua pasti selepas kenyataan itu disebut, mereka akan buat-buat ketawa besar agar orang di meja sebelah akan usha dan cemburu betapa kelakar dan mesranya kutu dan sahabatnya itu. Dan betapa orang di meja sebelah siap berdoa, kalau dilahirkan semula, biarlah jadi satu klik dengan kutu dan sahabatnya.

Oh, gua tak boleh terlalu prejudis hanya kerana satu entry yang fucker, jadi gua pun belek-belek lagi entry beliau untuk lebih mengetahui apa kejadahnya yang kutu ni tulis. Ada peraduan siapa paling kelakar yang menawarkan hadiah-hadiah berunsur pakej jalan-jalan, ada cerita mengenai jemputan ke kelab setan, banyak juga perbualan-perbualan 'terpilih' dengan geng-geng yang 'terpilih' disebabkan kelucuannya, dan sebagainya yang gua nak taip pun rasa malu.

Lantas gua mahu buat kesimpulan yang paling mudah. Masa gua belajar dulu, brader-brader yang macam kutu ni akan dipanggil LPS - Lawak Perempuan Suka. Dan ya, perempuan normal yang lemah-lembut yang berorientasi straight pasti akan suka dan akan menganggap kutu ni kiut.

Golongan ini biasanya berakhir dengan menjadi pondan, mempunyai ikatan ukhwah yang kukuh bersama rakan sejenis dan senang didampingi gadis-gadis. Dari segi pelajaran, kebanyakan mereka akan score dalam peperiksaan dan biasanya akan ditawarkan kerja menjadi pelakon tambahan drama TV1, ataupun kerja di salun-salun kecantikan. Cerita lain.

Berkenaan dengan blog pula, gua tidak mahu bersikap bias. Alang mamat pendek bermuka kera yang gua lupa nama dia pun boleh masuk final raja lawak musim ketiga, gua pasti ramai yang menerima kutu sebagai manusia paling hype di cakerawala. Blog ini sesuai di baca oleh perempuan normal yang lemah-lembut yang berorientasi straight, lelaki yang hampir jadi pondan, dan lelaki yang dah transform sepenuhnya menjadi pondan sejati. Boleh geng dengan akak senduk. Ohh..

Citer banyak pun tak guna, gua blah dulu uolls....

7 comments:

eJAI said...

haha..nak muntah sehh..mcm blog uols dulu tp versi sebelum hancur...kahkahkah

kucai said...

hahaha..akak senduk...hahahaha

HafizChan said...

Wah wah...uols

phish said...

hahahahhahaha....mmg u class la bang..class menjahit...

Diana Ishak said...

brader, firstly aku memang alergik dengan perkataan 'camwhore'.

secondly, u remind me of someone.
(stok pickup line mat rempit nak ngorat)

tapiiiiiii, memang the way u blog remind me of sumone.

BraderDiego said...

eJ : lepas muntah jgn lupa basuh mulut

kuch : me too..

Hafiz : u too..

pH : belum daftar lagi

green : adakah gua menyerupai bekas boifren lama lu? :)

Unknown said...

"memang lah cute, tapi tak gay"

stetmen pon dah gay..lg nak nafikan..hok3