Tuesday, May 4, 2010

Bertarung Dengan Ia

Tangan gua dirantai kiri kanan menggunakan besi tahan karat yang kelihatan ditempa tanpa mengendahkan keselamatan penggunanya. Gua meronta-ronta cuba melepaskan diri tapi tidak berjaya. Bahang bilik yang gelap gelita itu terasa sehingga ke paru-paru. Kadang-kadang, belakang badan gua sebuk disebat menggunakan suatu radas yang rasanya seperti pelepah kelapa. Sakitnya bukan alang kepalang.

Perlahan-lahan, seekor emak setan datang menghampiri gua. Di tangannya juga kelihatan rantai yang sudah terputus separuh. Terdapat sehening cahaya samar-samar hadir dari hujung tanduknya, yang menjadi sumber cahaya bilik yang membahang itu. Emak setan membawa suatu objek yang kelihatan seperti sebuah bingkai gambar.

"Berikan gua air" pinta gua cuba meminta belas kasihan.

Dari kesamaran cahaya, emak setan kelihatan cuma tersenyum sinis. Angkuh sekali gamaknya.

"Air, air. Gua haus ni" gua ulangi permintaan gua, hanya untuk dijawab oleh senyuman angkuh bongkak sombong riak takbur setan tersebut.

Emak setan menyuakan bingkai gambar di genggaman tangannya ke muka gua. Di permukaan bingkai tersebut, gua dapat lihat gambar seekor setan kecil bermata lima bermulut herot ada tiga. Setiap mulutnya sedang menyonyot puting. Anak setan yang belum tumbuh tanduk tersebut kelihatan masih memakai lampin pakai buang.

"Kau kenal siapa budak kiut ini?" suara pertama yang terbit dari rongga mulut emak setan. Bau mulut sehanyir ikan mati serta merta memenuhi ruang. Gua terseksa menghirup bau itu, menyebabkan rontaan gua semakin kuat. Serta merta gua buat keputusan gua tak suka emak setan ni.

"Gua nak airr... airrr.." balas gua. Perasaan dahaga yang tidak tertanggung hampir menghilangkan kewarasan akal gua.

"Wirwirwir" gelak emak setan.

"Inilah anak ku yang ke dua belas ribu tujuh ratus empat puluh dua (12,742). Dialah yang ku hantar sebagai escort girl untuk kau, yang selalu menempel di sisi kau. Dan dialah yang telah berjaya menghalang kau daripada bangun solat subuh hari-hari. Wirwirwir" tanpa disuruh emak setan menerangkan kepada gua.

"Tidakkk. Tidakk. Berikan aku air"

"wirwirwir"

"Airrrrr"

*******

Gua terbangun. Jam di dinding menunjukkan pukul 7.40 pagi.

Gua beristighfar panjang sambil duduk bersila atas katil.

Nipis betul iman gua sampai emak setan hanya perlu hantar setan kecil yang belum baligh untuk memperdayakan gua supaya tak bangun subuh. Agaknya, gua secara rasmi telah jadi training ground untuk setan-setan yang baru lahir orientasi menghasut manusia ke jalan mungkar.

Secara senyap-senyap, gua berazam untuk menewaskan setan kecil esok. Tengoklah lu nanti

No comments: