Tuesday, May 11, 2010

Suatu Malam Di Kedai Mamak

Gua lepak-lepak dengan rakan seangkatan gua di kedai mamak malam itu. Waktu menunjukkan jam 2.00 pagi. Sambil pekena mi goreng dengan telur separuh masak tang kuning tu cair lagi, gua dapat merasakan kandungan kolestrol dalam darah gua beransur-ansur naik. Lalu gua bilas dengan sup gear box.


Memang gua sengaja tempah nombor plet German


Kereta Audi A4 keluaran terbaru yang gua beli bulan lepas gua parking elok-elok di sebelah meja. Gila sayang gua pada kereta gua itu. Mana tak sayangnya, bulan-bulan pun bayar dekat dua ribu. Nak terkincit pun ada bila pikir-pikir balik.

Sedang gua dengan kutu-kutu lain seronok mengutuk sorang brader rambut kuning, tiba-tiba gua terdengar bunyik "streeeekkkkkkkkkkkkkkkkkk" yang menusuk kalbu. Dengan tidak membuang masa, gua mengkalihkan putaran leher gua ke arah bunyik tersebut. Gua dapati, kereta Audi gua telah digarip tanpa belas kasihan oleh satu biji kereta buatan tempatan. Side mirror kereta itu patah.

Berbekalkan tenaga yang terhasil daripada sup gear box yang gua telan tadi, gua terus melompat ke tempat kejadian. Yang buatkan gua hangin, drebar kereta buatan tempatan tersebut terus memecut laju meninggalkan kami-kami ini terpinga-pinga.


"Brengsek luuu" gua jerit dalam hati. Citer banyak memang tak guna, gua terus sambar kunci moto rakan gua, sarung helmet secara terbalik, gua terus setat moto dengan tujuan mengejar kereta tersebut dan mengajar dia cukup-cukup. Kereta gua ni, nak repair ingat seposen dua je ke. Gua punya quick assessment tadi, gua dapati belah kiri kereta memang dah gengster habis. Kemek dari lubang isi minyak, pintu depan belakang sehingga ke body depan. Memang sah tak kurang dari 3,000 ribu ringgit Malaysialah kalau nak repair. Dah tak meow dah kereta gua sebegini rupa.

Dari kejauhan, gua perati kereta buatan tempatan yang kasik parut kereta gua menyusur dengan kecah sekali. Semua benda dia nak langgar. Tong sampah, kucing, pengemis, trafik light. Gua bersama beberapa motor yang lain hanya mampu menggeleng kepala dengan sudut gelengan melebihi 180 darjah.

Dengan muka yang dibuat bengis dan aksi melampau seperti meniarap atas motor, kami kelihatan seperti mat rempit pula sedangkan ada dikalangan rakan gua itu adalah ahli rukun tetangga 4B. Kami ada 5 motosikal semuanya yang cuba mengejar kereta buatan tempatan itu. Kalau dapat memang siaplah, gua memang berniat nak alihkan rahang dia ke arah kiri. Biadap betul langgar kereta orang taknak bertanggungjawab.

Kereta buatan tempatan tersebut gua lihat berada dalam 50 meter di hadapan gua dan rakan-rakan. Dari samar-samar lampu jalan, gua dalam lihat ada 2 orang didalam kereta. Si drebar dan co-drebar. Gua tak peduli. Co-drebar tu gua serahkan kepada rakan-rakan gua untuk pukul sesuka hati sebab dia pun bersekongkol dengan drebar yang berperangai langgar lari.

Kereta buatan tempatan itu memotong satu kereta dan dengan tidak semena-mena kedengaran bunyi siren polis. "Nenonenoneno..." rupanya, kereta yang dipotong secara membabi buta itu adalah kereta polis. Silap besar lu brader, memang silap besar. Tidur lokap lah lu malam ni. Kalau muka lu jambu, memang pasti akan diliwat oleh lokapmate lu. Cumanya, gua menyesal sedikit kerana dah tak ada can mahu alihkan rahang lu.

Sementelah itu, adegan kejar mengejar telah bertukar. Daripada mat rempit mengejar kereta buatan tempatan, kepada polis sentri one to jaga. Gua ada terdengar polis tersebut memberi amaran kepada pemandu kereta buatan tempatan itu supaya berhenti melalui pembesar suara. Memang dahsyat amaran polis itu. "Kereta buatan tempatan dihadapan berhenti sekarang atau kami akan melepaskan tembakan". Tapi kereta buatan tempatan tersebut masih lagi menyusur laju. Mungkin pemandunya tidak dengar. Mungkin juga bunyi radio kereta buatan tempatan itu terlalu kuat sampai tak dengar amaran polis tersebut. Kami masih mengekori dari belakang.

"BAMM" polis melepaskan tembakan ke udara. Gua dah kaget. Hati gua dah setat goyang. Dah jadi kes tembak menembak pula ni. Mulanya hal garip kereta sahaja. Gila apa yang berlaku ni. Tolonglah berhenti wahai pemandu kereta buatan tempatan. Tak berbaloi pun kejar mengejar dengan polis ni. Memang lu tak dapat lari punya. Tapi pemandu kereta buatan tempatan tersebut masih berdegil tidak menghentikan kereta.

Dalam kelam kabut, kereta buatan tempatan tersebut melanggar sebuah motosikal menyebabkan menunggang dan pembonceng motosikal tersebut terpelanting ke jalan raya. Kereta polis yang mencucuk rapat tidak dapat mengelak lalu menggilis salah seorang daripada orang yang malang itu. Terus sahaja dihentikan kereta polis untuk membantu mangsa kemalangan itu. Dari ekor mata, gua perati usus dan otak manusia bertaburan merata-rata di atas jalan.

Gua tidak mahu mengalah. Gua terus mengejar kereta buatan tempatan itu dengan penuh semangat membara. Pemandu kereta itu buat hal lagi. kali ini, dia terlanggar pula sebuah kereta import dari jepun, lalu kereta itu terbabas melanggar tiang lampu bernombor SA12-46. Tiang lampu itu tumbang lalu menghempap kereta import buatan jepun itu dan melintang kearah jalan. Gua dan rakan-rakan serta merta tidak dapat melalui jalan tersebut. Dari kejauhan, gua dapat perhatikan kereta buatan tempatan tersebut membelok ke simpang kiri dan hilang dari pandangan.

Tiba-tiba kereta import buatan jepun itu terbakar. Mungkin kerana terkena serangan elektrik. Gua dan rakan-rakan cuba untuk mengeluarkan pemandu kereta buatan jepun itu tetapi tidak berjaya kerana api marak terlalu cepat. Dari kejauhan, gua perhatikan mangsa yang cedera menggelupur kepanasan dimamah api, sehingga akhirnya tidak bergerak langsung.....

Gua kaget, geram, buntu, marah, takut, siling berganti. Perkara asal yang kecil telah bertukar kepada adegan meragut nyawa. Apa yang gua tahu, selepas itu gua pulang ke kedai mamak untuk habiskan belen sup gearbox yang ada berbaki separuh, bayar harga makanan dan pulang ke rumah menaiki kereta Audi A4 yang berparut.

Senang citer, dalam hal ini, gua salahkan polis. Polis yang bengap dan tidak menjalankan tugas sehingga menyebabkan penjenayah misteri itu meloloskan diri. Tidak boleh tidak, pemandu yang memandu secara menonong yang boleh membahayakan pengguna jalan raya yang lain MESTILAH dihentikan walau dengan apa cara sekalipun. Perlu tembak, tembak. Disebabkan polis lembap itu teragak-agak nak tembak, 3 nyawa orang awam telah terkorban dalam keadaan sadis.

Sehingga hari ini, pemandu kereta buatan tempatan tersebut masih tidak dapat dikesan. Berapakah umur dia? Adakah kereta sendiri atau kereta pinjam? Ada rekod jenayah ke tak? Semua ini masih menjadi misteri. Apa yang gua agak pasti, pemandu tersebut tidak mungkin seorang budak berusia 14 tahun sebab 14 tahun mana boleh dapat lesen bawak kereta. Lagipun, waktu kejadian adalah jam 2.00 pagi dan keesokan harinya adalah hari sekolah.

Demm it...

7 comments:

kareem said...

gile lu wat cite camni...nak kena saman?

dude said...

bagus.
gua paham maksud lu agaknya n gua setuju.
say yes.

CkDs AhRa said...

ingt cite betul..rupa2nya....

haney said...

saspen giler.

BraderDiego said...

kareem : taknak

dude : bagus. laju jugak lu pikap

Ckds : rupa2nya?

haney : :)

CkDs AhRa said...

lu smbung ar sndiri...wat pun tatau nak smbung ayat apa..hahahahha..lu nie sengal gak kan...

kucai said...

mmg best la lu brader diego..gila saspen...cam btoi ja cita ku tue..hahahaha