Wednesday, April 7, 2010

Macam Mana Mau Mendapatkan Minyak (3)

Lu orang pernah tak terfikir, minyak yang lu orang isi dalam tangki motokar atau motosikal tu, dari mana asalnya? Macam mana boleh jadi kaler merah, biru, jingga dan putih? Sedap tak rasanya? Apa pula bezanya antara jenama X dan Y? Susah tak nak dapatkan minyak ni? Berapa harga minyak ni sebenarnya? Siapa yang tetapkan harga minyak? Dan adakah harga minyak di Malaysia ni mahal?

Well well well…

Untuk menjawab soalan ini, penting diingatkan supaya lu orang jangan emosional terlebih dahulu. Pesan pujangga, “Orang yang bengap adalah orang yang emo tak tentu pasal” perlu lu orang ingat sampai bila-bila.

Kat Malaysia ni macam-macam jenis minyak lu orang boleh jumpa. Minyak masak, minyak rambut, minyak lintah, minyak senyonyong, minyak dagu, to name a few. Tapi gua hanya mahu membicarakan mengenai minyak yang berasaskan minyak mentah atau crude oil.

Kenapa panggil minyak mentah? Sebab memang mentah dan tak boleh nak guna. Tapi gua pernah nampak ada kutu guna minyak mentah ni jadi ubat lebam. Mujarab ke tak, gua tak tanya.

Kalau di perairan Malaysia, minyak ni hanya dijumpai di luar perairan Terengganu, Sarawak dan Sabah, serta di persisiran Sarawak. Ada beza tu antara persisiran dan luar pesisir. Nanti ada masa gua cerita. Biasanya minyak mentah ni lepak di area lebih kurang 3 km ke bawah dari dasar laut. Purata kedalaman laut di area ini adalah 70-80 meter.

Minyak mentah ni mempunyai warna hitam, atau coklat, atau coklat gelap bergantung kepada kawasan. Ada yang cair macam air sirap mamak, ada yang likat macam sup gear box pakcik baju belang, ada yang likat lagi macam air mani, dan ada jugak yang tak boleh blah macam agar-agar. Semua ni bergantung kepada kawasan di mana minyak itu didapati, dan menjadi ukuran kualiti minyak tersebut.

Minyak mentah Malaysia adalah light dan rendah kandungan sulphur, menjadikan minyak kita antara paling mahal dalam dunia. Power kan? Jadi apsal minyak mentah kita kualiti bagus dan minyak mentah di Mauritania hampeh? Well, itu adalah Kada’ dan Kadar Allah. Bukan kerja kita semua tu.

Dalam perut bumi, minyak mentah ni lepak kat dalam telaga atau reservoir. Ianya terperangkap di celah-celah lapisan tanah dan batu bata. Dan ianya bercampur baur dengan gas dan air. Reservoir ni berada dalam tekanan yang sangat tinggi. Dan disebabkan itulah, ia memudahkan pengaliran minyak mentah ke muka bumi.

Minyak mentah ini dikeluarkan di platform tengah laut, kalau kat Malaysia. Tapi ada jugak minyak ni digali dari darat. Contohnya di Sudan, Amerika, Iraq, dan Brunei pun ada. Dan ada juga digali dari laut dalam, sepeti di Brazil. Reka bentuk platform ini pula berbeza-beza antara satu sama lain. Ada yang besar gedabak, kecik halus, terkangkang, terapung ada kaki kecik, ada yang banyak equipment, ada yang ada api menyala, ada yang dua platform cantum ada bridge kat tengah-tengah, dan macam-macam lagi. Pendek kata, adalah hampir mustahil nak jumpa 2 platform yang identical. Kebarangkalian nak jumpa 2 platform yang identical adalah sama dengan kebarangkalian nak jumpa kucing bulu kaler biru.

Abistu, macam mana minyak yang duduk diam 3 kilometer bawah tanah tu boleh dinaikkan ke platform? Sebenarnya, ada satu terowong buatan yang menjadi penghubungnya. Terowong ini digali menggunakan drilling rig. Gua telah cerita dalam episod 2. Jadi, sape yang menentukan lokasi mana nak drill? Bukan pakai suka-suka tebuk sahaja brader-brader sekalian. Gua telah cerita secara ringkas dalam episod 1.

Terowong ini di panggil casing. Dalam casing ini, ada pula batang paip. Batang paip ini dipanggil tubing. Minyak, gas, air dan dalam sesetengah kes, pasir akan mengalir ikut tubing ini menuju ke platform, 3 kilometer kat atas. Ikan, sotong, ketam, burung, dan segala macam hidupan laut tak akan termasuk dalam tubing ini, just in case kalau lu orang tertanya-tanya. Ideally, tekanan yang kuat dalam reservoir membantu menolak minyak ini ke atas, tanpa perlu bantuan peralatan mekanikal.

Kenapa ada air sekali naik atas? Sebenarnya, air itu memang wujud dalam reservoir. Sesetengah reservoir cuma ada air sahaja, minyak pun tiada. Sebab itulah manusia seperti Jabar Taliban sangat penting dalam menentukan lokasi reservoir.

Tak boleh ke kita cuma ambil minyak je, taknak gas dan air? Itu terpulang kepada keadaan reservoir. Gua malas nak cerita detail, bukan lu orang paham pun. Anggaplah tak boleh ok? Jadi apa nak buat dengan gas dan air tu?? Itulah gunanya equipment kat atas platform tu. Bukan saje buat hiasan. Bila product dari reservoir tu muncul, ia akan .....

(bersambung lagi satu setengah bulan)

3 comments:

Anonymous said...

Bro,
Asam Paya kat sarawak onshore..

Faez

BraderDiego said...

betul tu Faez. Lu memang cemerlang

Ayu Mahayu said...

Entri yang paling suke, sempoi. Very informative and yet tak perlu pening kepala nak pahamkan technical word and at the same time nak pahamkan the whole process.