Monday, November 23, 2009

Macam Mana Mau Mendapatkan Minyak (5M) - Episod 1

Jabar Talibun (atau nama komersialnya JT) sedar yang bukan senang nak meyakinkan bos-bos besar yang rata-rata berkepala botak dan berperut buncit tu tentang results studynya. Maklumlah dia cuma berpengalaman 3 tahun dalam industri minyak and gas ni. Tapi JT sudah membuat persiapan sebaik mungkin untuk sesi presentation kali ini.

Dua minggu lepas, teruk juga JT kena hentam oleh sorang bos botak bertali leher senteng itu. "model yang kau generate ni tak cukup kental di mata aku" komen si botak. Padahal, sampai terkeluar urat-urat tengkuk JT nak siapkan kerja yang dikasi last minit tersebut. Sedap-sedap saja claim keje dia buat tak kental. Supervisor dia pula, langsung tak cover line. Tercungap-cungap jugak JT menjawab sorang-sorang diri.

Sebagai seorang Geologist di kompeni minyak yang besar, tugas JT lebih kepada pencacai yang membuat prediction tentang potensi kehadiran minyak dan gas di sesuatu lokasi. Lokasi kali ini adalah di luar perairan Terengganu, lebih kurang 180km dari persisiran pantai.

Beberapa bulan lepas, sebijik kapal telah dibayar dengan harga US$100k sehari, semata-mata nak buat survey seismik di lokasi tersebut. JT terpaksa jugak naik kapal tersebut untuk memantau aktiviti seismik. Muntah-muntah memang tak payah ceritala. Sampai dah tak ada benda dalam perut untuk dimuntahkan. Maklumla, musim-musim peralihan tengkujuh ni, ombak memang lain macam dia punya ganas. Nasib baik JT penah membaca blog Lyana sebelum ni, sebagai persiapan untuk membiasakan diri dalam arena muntah-muntah.

Data dari kapal inilah yang menjadi sumber JT untuk generate model 2-D telaga minyak yang dalamnya kira-kira 3km dari dasar laut. Daripada model JT, nampak macam ada banyak minyak dan ada sedikit gas. Risau jugak JT, kalau buatnya silap, memang takde cerita banyak. Terus kena resign dan buat kerja lap tingkap KLCC la jawabnya.

Tujuan presentation JT kali ini adalah untuk meyakinkan bos-bos besar tentang potensi kehadiran minyak dan gas di lokasi itu, seterusnya mintak bos meluluskan bajet dalam lingkungan USD$15million sahaja untuk project drilling cuba-cuba. Setakat buat seismik je, mana boleh makan beb. Trylah korek laut tu dulu tengok macam mana. Ada minyak ke tak. Daripada aktiviti drilling cuba-cuba inilah, baru boleh buat log, amek sampel tanah, pasir, minyak, dan apa-apa yang ada dalam tanah tu.

Presentation setat pukul 2.30 petang. Tapi pukul 2 lagi JT dah duduk menganggur sorang-sorang kat depan bilik mesyuarat. Semua perkakas dah siap sedia. Laptop, thumbdrive, presentation print-out, pen, planner. Pakaian JT pun semat semacam hari itu. Baju seluar digosok tajam-tajam sejak malam tadi menggunakan sterika stim penesonik. JT berjalan hari ini pun kover-kover. Takut berkedut pula baju seluar. Rambut tersisir rapi. Entah banyak mana minyak bond pekat yang dia pakai hari tu, JT pun terlupa nak kira. Kes kalau burung hinggap kat kepala pun belum tentu bergerak rambut dia. Talipinggang G2000 yang dibeli masa sale Deepavali tuhari membalut kemas pinggangnya. Tali leher pula.. eh.. "mana tali leher aku??"

JT dah menggelabah ya amat. macam mana dia boleh tertinggal tali leher keramatnya itu. Jam sudah menunjukkan pukul 2.20. Lagi 10 minit mesyuarat yang menentukan masa depan kompeni, dan juga masa depan dirinya itu akan bermula.

JT menimbang masak-masak keputusan yang ingin dibuatnya. Dia boleh sahaja masuk ke bilik mesyuarat tanpa tali leher, tapi potensi untuk kenyang kena maki amatlah cerah. JT pula boleh kembali ke tempatnya yang berada 22 tingkat di bawah untuk mengambil tali lehernya, tapi sah-sah akan masuk lewat. Tetap akan dibelanja maki-makian percuma oleh si botak-botak yang mulut tak penah diinsuranskan itu.

JT tersepit antara 2 keputusan sukar. Dia sedar dia perlu membuat keputusan dengan kadar segera

*
*
*
*
*
*

Tepat jam 3.45, Jabar Talibun melangkah keluar dari bilik mesyuarat tersebut. Terdapat beberapa orang yang sedang menunggu untuk dimaki dalam mesyuarat sedang berada diruang menunggu betul-betul di luar bilik tersebut. Mata mereka tak berkelip-kelip memandang fesyen berani mati yang digayakan oleh JT.

JT berjalan perlahan-lahan ke arah meja kerani perempuan yang berhampiran.

"Terima kasih ye sebab pinjamkan saya SHAWL ni. Sejuk sangat bilik mesyuarat tu tadi" ujar JT sambil memulangkan shawl ropol-ropol kepunyaan gadis tersebut yang melilit di lehernya sebentar tadi.

"Tak mengapa. Cantik kan shawl ni? Saya order dari blog Macham Iz" balas gadis tersebut.

JT tak mengendahkan perkara picisan itu semua. Dia lebih memikirkan tentang kesudahan mesyuarat sebentar tadi. JT terus melangkah dengan gaya maskulin menuju ke arah lif berhampiran. Dibibirnya terukir secebis senyuman.

4 comments:

Nurul Harun said...

sempat lagi perli lyana tu. ish.

HafizChan said...

Shawl?
Macam sial!!!

gjiEsaLim said...

hahhaha...xleh bayang...

nk present ke nk naik genting neh??

BraderDiego said...

Nurul : ish3

Hafiz : alaa, macam tak biasa buat je

Lim : memang sukar nak dibayangkan