Tuesday, June 23, 2009

ketam oh ketam

Ini hari mood aku agak bergelojak. oleh kerana itu, eloklah aku tenangkan diri dengan cara menceritakan kisah tauladan yang berlaku masa aku muda-muda dulu, iaitu lebih kurang 2 bulan lepas. mudah-mudahan bole dijadikan pengajaran.

Masa tu, aku drive sorang diri dari KL balik ke kampung aku kat Muar. Singgah pula aku ke Paso Beso Muo* yang letaknya sebelah sungai muar sahaja.

Pasar ni penah gelemer kejap dulu sbb penah masuk rancangan Misteri Nusantara. Menurut keterangan pakcik pasar, ada seko ular sawa bersaiz jambo lepak kat parit bawah pasar ni. Organisma ni mmg duduk sahaja kat situ, dan memakan barang buangan dari pasar macam daging2 lebih, ayam2 yang dah kurang elok dan sebagainya. Pakcik tu cakap yang organisma ni pun makan sayuran untuk memudahkan sistem pencernaan. Aku rasa tiada orang percaya pun cakap pakcik ni.
Yang jadi masalahnya, masa krew TV3 datang, haram tak nampak pun ular yang diuwar-warkan tersebut. Pakcik tu pula sampai berurat-urat kepala, mati-mati pertahankan teori ular dia tu.

Berbalik kepada kisah teladan ni, aku nak g pasar ni sebab nak beli buah anggur-tanpa-biji-kaler-merah-kehitaman-yang-rangup. jenis lain aku tak minat. ni nak bawak kasik famili aku la. takkanlah balik kampung bawak perut saja.

Setelah edisi tawar menawar harga dgn makcik gemuk jual buah, aku berjaya beli anggur tu dgn harga kurang enam posen dari harga asal. Bangga aku. silap besarlah makcik nak lawan dgn aku.

Masa nak ke kereta, aku melalui area jual makanan laut. aku jalan agak lincah sebab taknak terjebak terbeli benda bukan-bukan. aku perasan ada sorang brader yang rupa paras tak seberapa tgh lepak kat kerusi yang boleh ekjas kasik baring - tgh isap rokok gulung. ada satu kipas yang uzur berjenama 'sanyo' menghala ngam-ngam kat muka beliau.

"bro, singgah beli ketam" aku dengar brader tu bersuara dengan pitching rendah. muka dia tenang aja.

aku buat tak tahu. aku penah jawab sorang minah panggil macam ni suatu ketika dulu, tapi rupanya dia panggil orang lain. Bopeng** aku kejap. Sorry bro, aku takkan tertipu kali ni.

"abg hensem, singgahlah beli ketam". Ok, sah ini kali memang dia panggil aku.

Aku dtg dekat. Ada dua bakul separuh berisi ketam yang kaler merah muda bintik-bintik yang masih bernyawa lagi. penyepit mereka dah diikat kemas guna tali rafia kaler hijau. aku takut-takut berani cuba menyentuh mata ketam yang terjojol keluar. terhibur aku sebentar.

"ketam apa yang ada bro?" aku tanya soalan tak perlu. kalau dia tipu pun bukan aku tau betul ke tak.

"ada ketam melayu dengan ketam cina bro" dia balas.

nampak gaya beliau cuba berseloroh dengan aku.

"ketam iban ada tak bro?" aku taknak kalah.

"ada 2 kaum saja yang aku jual" berkerut-kerut dah dahi dia. Eh, ni macam serius aja. Ingatkan beliau ada great sense of humor. Ternyata aku silap.

"dalam bakul kuning ni ketam cina. yang dlm bakul biru kundang ni ketam melayu". Owh, biru kundang ya? lama tak dengar orang sebut kaler tu.

"nak tau tak kenapa"
sumpah aku taknak tau

"mcm ni sebabnya.."
Ya Tuhan, tolong aku. aku dah tak tahan nak kencing ni. lagipun aku dah tau cerita basi tu. Aku dah malas nak layan. Jadinya aku arah brother tu begini:

"Bungkuskan ketam melayu sekilo ketam cina sekilo setengah. Toilet mana bang? Nanti lepas kencing saya ambil ye" aku berlari-lari anak menghala ke arah jari telunjuk brader tu.

Selesai menunaikan hajat, tiba2 aku muncul adea keji. bukan aku minat pun ketam ni. apatah lagi, aku bukannya orang bersemangat perkauman, apa kebendanya pulak boleh ada ketam pelbagai bangsa pula. Aku terus ke kereta dan keluar dari perkarangan pasar. "Pasti berkulat brother kecah tadi tunggu aku" - aku bercakap kepada diri sendiri sambil tersenyum sinis.

sampai rumah, macam biasa salam tangan cium tangan mak bapak aku.

"eh, balik kampung bawak perut je ke? tadi cakap nak bawak anggur?" mak aku bergurau kasar.

sejurus itu aku teringat. aku letak anggur-tanpa-biji-kaler-merah-kehitaman-yang-rangup tu masa aku main cucuk mata ketam. dan aku dapat bayangkan yang brother td tengah layan anggur rangup tanpa biji, sambil duduk atas kerusi bole ekjas baring, sambil isap rokok gulung, sambil menikmati angin sepoi-sepoi dari kipas uzur jenama 'sanyo'. Budusnya gua............


glosari:
Paso beso muo - Pasar Besar Muar. Dlm bahasa muar, perkataan yang berakhir dgn -ar akan diekjas jadi -o, kecuali perkataan tayar dan wayar.

Bopeng - malu besar

7 comments:

Ntah Sapentah said...

Bro, gua dah dapat transfer KLCC tp surat tak dpt lg. Lu bole tolong cek kan tak sbb gua ala2 malu2 nak tepon akak tu.

jiran cubicle sebelah said...

lu memang terbaik. truskan usaha murni. hari hari aku lawat kasi sokongan zahir dan batin(kasi awek cun joget)

ana said...

sedap gila anggur tanpa biji yang brader tu makan sambil belai2 ketam dia.kesian u.ketam tk dpt, apetah lg anggur.lesson learnt, len kali jgn rs nak kencing ok.

Brader Diego said...

salah. lesson learnt, jgn main2 mata ketam

pisKonG said...

haahaha... niat jahat dibalas jahat... hahaha

~mek^mizahhh~ said...

jgn prejudis ngn mamat kecah..
nnt termakan diri.. kekeke...

DaN sAya FaNA said...

hahahhahha ! padan muka.. ade hikmah disebalik segala perbuatan jahat..keh keh