Monday, June 29, 2009

Sejenis buah-buahan tempatan

Di pasar. Aku baru pulang dari beli ketam dan ambil anggur aku yang tertinggal. Kelihatan ada sorang budak kecil tengah pujuk mak dia belikan buah.

"Yan nak buah durian kecik tu. Mak belilah sekilo" aku bab-bab mengintai perbualan orang memang superb.

"Sini takde jual durian la adik. Nanti balik suruh ayah belikan ye." pandai marketing mak dia.

"Ada tu ha kat situ. Yang kaler merah tu" ni sudah ajaib. aku dah ready hanpon berkamera 3.2 megapiksel nak tangkap gambar durian kecik kaler merah.

Aku peratikan tempat jual buah yang berhampiran. Ada beberapa ikat buah PULASAN bergantungan, sedia untuk dibeli.

mama lafenga punya budak!!

***

Aku dgn member-member tengah rakus makan buah pulasan. kelihatan sorang member aku, ijan ni lain sket. orang lain pulas nak bukak, dia gigit serupa itu method buka buah rambutan. Tak puas hati dengan tindakan beliau, sorang kutu ni pegi tanya.

"apsal lu bukak pulasan macam tu? lu ingat ni rambutan ke?" - si anu yang ku lupa siapa

"ikut suka gualaa. gua comfortable dengan cara begini" - balas ijan

"nama pun pulasan, sebab tu nak bukak kena pulas. Kalau nak buka kena gigit, then lepas ni aku propose tuka nama buah ni jadi buah GIGITAN." memang celupar si anu ni...

***

aktiviti main daun pakau. kalau dah buat aktiviti tak berpaedah, mestilah disusuli dengan perbualan kosong tak ilmiah yang tidak membangunkan minda langsung.

"ya, gua nak kasik teka teki" si anu A setat buat hal. beliau sambung:

"buah pulasan dengan buah rambutan isi dalam sama saja rasa. tapi kenapa rambutan ada banyak bulu tapi pulasan tak?"

banyak jawapan yang memang secara sengaja dijawab untuk buat orang nyakdarah.

tapi si anu B tenang je jawab : "alaa apa nak heran. kalau dah akil baligh nanti, tumbuhlah bulu pulasan tu"

***




2 comments:

IZWAN SHAHMIN said...

Durian merah?

FdausAmad said...

gua tgk dah seminggu dah buah buahan tempatan ni..